موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

مسئول پرونده مذاکرات جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که ۶ اسیر کشته شده صهیونیست در غزه می‌توانستند زنده بازگردانده شوند، اما نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی باعث کشته شدن آنها شد.

حماس: بدون عقب‌نشینی از محور فیلادلفیا و نتزاریم توافقی در کار نخواهد بود

«خلیل الحیه»، مسئول پرونده مذاکرات جنبش حماس خاطرنشان کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته است محور فیلادلفیا مهم‌تر از اسرا می‌باشد و او اسرای صهیونیست را قربانی می‌کند زیرا اهمیتی برای آنها قائل نیست.

براساس گزارش شبکه خبری الجزیره، الحیه در ادامه افزود: ارتباط ما با «هرش» اسیر آمریکایی و مجاهدان مسئول محافظت از او پس از ارائه ویدئویی برای اطمینان خانواده‌اش از وضعیت او، قطع شد و امروز او در میان کشته‌شدگان پیدا شد.

این رهبر جنبش حماس همچنین تاکید کرد: بنیامین نتانیاهو انعطاف و نرمش ما درخصوص تعداد اسرایی که قرار بود روزانه در چارچوب توافق مبادله اسرا آزاد شوند را نپذیرفت.

خلیل الحیه در ادامه گفت: ما در ماه مه گذشته پیشنهاد میانجی‌ها برای حصول توافق آتش‌بس را پذیرفتیم اما پاسخ دشمن حمله به رفح و اشغال گذرگاه رفح بود.

وی تصریح کرد: ما طرح پیشنهادی رژیم اشغالگر به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که مورد تایید شورای امنیت نیز قرار گرفت را پذیرفتیم و صرفاً ملاحظاتی در مورد آن ارائه دادیم.

خلیل الحیه ادامه داد: بنیامین نتانیاهو در مقابل موافقت ما با طرح پیشنهادی بایدن، تعلل به خرج داد و سپس شروط جدیدی را اضافه کرد.

وی همچنین عنوان کرد که نتانیاهو بر ابقای نیروهای اشغالگر در محور فیلادلفیا و نتزاریم پافشاری داشته و با آزادی شماری از اسرای فلسطینی سالخورده محکوم به حبس ابد مخالفت دارد.

این مقام جنبش حماس در بخش دیگری از سخنانش گفت دولت آمریکا در 2 مسیر حرکت می‌کند و همزمان با اینکه خواهان توافق است و اظهار خوشبینی می‌کند، از طرف دیگر بر رژیم صهیونیستی اعمال فشار نمی‌کند.

خلیل الحیه تاکید کرد که موضوع مذاکرات اکنون شروط جدید نتانیاهو شده است. 

الحیه همچنین اظهار کرد: ما نمی‌خواهیم بر سر شروط جدید نتانیاهو مذاکره کنیم و تصمیم حماس پایبندی به طرح پیشنهادی در دوم ژوئیه گذشته است.

خلیل الحیه تاکید کرد: مطلع شدیم کمیته‌های فنی به بحث و بررسی جزئیات ادامه می‌دهند، اما ما وارد این مسأله نشدیم و آن‌ها هم به چیزی نرسیده‌اند.

الحیه افزود: بدون عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر از محورهای فیلادلفیا و نتزاریم، هیچ توافقی در کار نخواهد بود.

الحیه گفت آنچه در کرانه باختری اعم از قتل و کشتار، حمله و ویرانگری در جریان است، این موضوع را اثبات می‌کند که نتانیاهو به هیچ وجه موجودیت ملت فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسد. 

وی ادامه داد که اوضاع کنونی بیانگر این است که سراسر کرانه باختری شعله‌ور خواهد شد و کابینه نتانیاهو به دنبال به آتش کشیدن کل منطقه است.

این رهبر حماس عنوان کرد که کابینه نتانیاهو با حمله به کرانه باختری سعی دارد که ملت فلسطین را از رسیدن به حقوق مشروع خود ناامید کند و زمینه را برای اجرای طرح‌های خود در مورد مسجد الاقصی فراهم کند.

خلیل الحیه همچنین تصریح کرد که ملت فلسطین که در معرض ظلم و جنایات دشمن صهیونیستی قرار دارد، امیدی جز به مقاومت ندارد و هرگز تسلیم نخواهد شد. 

الحیه خاطرنشان کرد که اوضاع غزه با کرانه باختری تفاوت دارد و ملت فلسطین راه مقابله با دشمن اشغالگر و شهرک‌نشینان صهیونیست را خواهد یافت. 

وی در پایان گفت تمامی گروه‌های فلسطینی در غزه و کرانه باختری به‌طور مشترک فعالیت داشته و با یکدیگر درراستای ناکام گذاشتن طرح‌ها و اهداف دشمن تلاش می‌کنند.

ارتش رژیم صهیونیستی روز یکشنبه اعلام کرد نیروهای ارتش با همکاری آژانس امنیت عمومی (شین بت) روز شنبه اجساد ۶ اسیر صهیونیست را از داخل یک تونل زیرزمینی در منطقه رفح پیدا کردند. کشته شدن این ۶ اسیر منجر به انتقادات زیادی از نتانیاهو شده و برخی رهبران مخالف رژیم صهیونیستی نتانیاهو را مسؤول کشته شدن آن‌ها می‌دانند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی اما در واکنش و به رغم کارشکنی‌ها در مسیر تبادل اسرا ادعا کرد این رژیم به دستیابی به توافقی برای آزادی بقیه اسرای صهیونیست در غزه پایبند است.

نتانیاهو در بیانیه‌ای حماس را به مانع‌تراشی بر سر راه توافق برای آزادی اسرای صهیونیست متهم کرد و مدعی شد: ما به دستیابی به توافقی برای آزادی بقیه اسرایمان و تضمین امنیت اسرائیل پایبند هستیم. هرگونه توافقی باید حفظ امنیت اسرائیل را تضمین کند. ما تا زمانی که بتوانیم به کسانی که اسرا را کشتند دست یابیم آرام نمی‌گیریم. کسی که اسرا را می‌کشد خواهان معامله نیست.

انجمن خانواده‌های اسیران اسرائیلی در پاسخ به این اظهارات نتانیاهو اعلام کرد: «حماس به تنهایی مسؤول شکست توافق نیست. نتانیاهو با اصرار بر  شرایطش، دیدگاه‌های سازمان‌های امنیتی را نادیده گرفته است. مسؤولیت شکست توافق، سهل‌انگاری و کشتن گروگان‌ها برعهده شخص نتانیاهو است.»

بنیامین نتانیاهو در مذاکرات آتش‌بس غزه و تبادل اسرا بر عدم عقب‌نشینی از محورهای فیلادلفیا و نتزاریم، تاکید دارد اما جنبش حماس بر عقب‌نشینی کامل رژیم اشغالگر از نوار غزه و توقف کامل جنگ جهت موافقت با هرگونه توافقی تاکید دارد.

خانواده‌های اسرای صهیونیست در غزه می‌گویند نتانیاهو و کابینه‌اش با اصرار بر ادامه اشغال محور فیلادلفیا، در واقع حکم اعدام اسرای اسرائیلی را امضا کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.